Sunday, July 18, 2010

Apungan Kekusutan..

saat mentari memancarkan diri
aku tahu itu sudah pagi
terbayang di benak fikiran
apakah yang akan patut aku lakukan pada hari ini..
apakah yang akan berlaku pada hari ini..

hari demi hari meniti hari
aku dengan hidupku yang penuh pancaroba
tidak seriang dahulu
tidak seceria dahulu
dimana harus kugarap rasa itu
tatkala ia sudah jauh pergi meninggalkan..

hari demi hari meniti hari
aku cuba, aku cari
apa yang aku mahu
tapi tak juga ku temui..
apakah terlalu sukar apa yang ku cari ini..

titi kehidupan, semakin rancak bergoncang..
kiranya aku jatuh ke sungai
airnya masih deras mengalir..
terlalu banyak halangan menanti yang harus ditempuhi...

kadang terasa, ingin dibawa oleh arus deras
bawalah ke mana pun
kerna jasad sudah tak daya lagi tuk melawan aral
bawa saja..bawalah..hingga ke laut...
kiranya itu yang terbaik
tuk meninggal kan segala kekusutan
di tiap tiap butiran pasir
di tiap tiap celahan batu sungai
di tiap tiap celahan dahan dahan yang terapung..

0 comments:

Post a Comment